Forside » Tips » Budgivning » Attribution

Attribution

7. februar 2022 | Budgivning, Indstillinger, Konverterinssporring

Hvor tit handler du i en ny webshop efter kun ét besøg? Statistikken taler for at du hat klikket på indtil flere forskellige trafikkanaler, som f.eks. nyhedsbreve, organisk søgetrafik, bookmarks, facebook side/annonce, Google Ads, osv. Med andre ord, alle har de i et eller andet omfang bidraget til det endelige salg.

Derfor er det også misvisende at give hele æren for salget til den første eller sidste trafikkilde.  En langt mere virkelighedsnær model består i at fordele ”æren” i mellem de forskellige besøg, eller touchpoints på købsrejsen. Eller det man også kalder ”konverteringsattribuering”.

Afhængig af din branche og typiske kunderejse, så bør du vælge den attribueringsmodel, der matcher bedst, så længe den ikke hedder ”First click”, eller ”Last click”.

Du skal huske på at du både skal ”fodre” den øvre og den nedre del af din salgstragt og det gør du hverken med ”First click”, eller ”Last click”.

Sådan gør

  1. Gå til ”Tools & settings”
  2. Vælg ”Conversions” under ”MEASUREMENT”
  3. klik på den konverteringer hvor du vil ændre konverteringsattribueringen
  4. Klik på ”Edit settings”
  5. Klik på ”Attribution model” og vælg din nye attribueringsmodel