Du har måske hørt om ”Paretos Lov”, bedre kendt som 80/20 – reglen. Den gælder også for dine søgeord. Ifølge Paretos Lov. så står 20 procent af dine søgeord for 80 procent at dine salg.
Faktisk er det oftere langt under 20 procent, der står for det meste af salget. De mest dystre undersøgelser indikerer at kun om 6 procent af søgeordene i en typisk konto, står for alle (!) konverteringerne. Og for at gøre tingene værre, så bruger de resterende 96% af søgeordene (dem der ikke konverterer) hele 76 procent af dit annoncebudget.
Vejen ud af denne malstrøm er at fokusere på dine ”high-intent” søgeord, altså søgeord, hvor brugeren søger efter det du sælger. Vent med de brede ”low intent” søgeord, da de godt nok rammer langt flere brugere, men købsintentionen er også langt lavere. Typisk har du brug for omkring 250 kliks på et søgeord førend du beslutter om det er en sund forretning, eller om det er tid til at lægge søgeordet i graven.